Останні новини

21 вересня 2022 р.

Землеподібні екзопланети навряд чи будуть ще однією «блідо-блакитною цяткою»


Результати нового дослідження показали, що під час пошуку екзопланет, схожих на Землю, більше шансів знайти не «блідо-блакитну цятку», описану Карлом Саґаном, а суху, холодну «блідо-жовту цятку». Майже рівновага між сушею та водою, яка сприяла процвітанню життя на Землі, може бути дуже незвичним явищем у космосі.


17 вересня 2022 р.

Чи було колись життя на Марсі?


Марсохід NASA Perseverance виконує пошук ознак життя на Марсі в далекому минулому та зібрав деякі з найперспективніших зразків породи на Червоній планеті. Кілька з них, що містять органічну речовину, знайдені в кратері Єзеро.


07 вересня 2022 р.

Бетельгейзе змінила колір приблизно 2000 років тому



Нижче стисло подано інформацію про глобальні проекти, що були здійснені в рамках
Міжнародного року астрономії

Під час підготовки МРА-2009 організаційний комітет відібрав 11 проектів глобального рівня. У цих проектах могла взяти участь будь-яка зацікавлена особа (юридична чи фізична).

11 глобальних проектів Міжнародного року астрономії

(закінчення, початок дивіться, будь ласка, тут)

Астрономія. Світова спадщина (Astron. World Heritage)

Зображення логотипа МРА-2009

ЮНЕСКО та Міжнародна астрономічна спілка (МАС) спільно працюють над збереженням астрономічної спадщини як елементу загальної культури земної цивілізації.

До астрономічної спадщини зараховують широке коло матеріальної та духовної культури (старовинні астрономічні обсерваторії, інструменти, раритетні видання тощо), яка так чи інакше пов'язана з розвитком астрономії на Землі.

Навчальна програма "Ґалілео-викладач" (Galileo Teacher Training Programme)

Зображення логотипа МРА-2009

Міжнародний рік астрономії надає закладам освіти чудову можливість пробудити цікавість молоді до вивчення астрономії. У наш час накопичено багато корисних ресурсів, зокрема в Інтернеті, які допомагають у вивченні астрономії. Але існує проблема: багато вчителів (викладачів) відчувають брак досвіду щодо використання цих ресурсів в астрономічні освіті.

Щоб поліпшити ситуацію, низка організацій, серед яких Американська нацональна оптична астрономічна обсерваторія, здійснюють до 2012 р. включно проект з підготовки мережі уповноважених "послів Ґалілео". Ці посли мають навчити "викладачів Ґалілео" ефективному використанню астрономічних ресурсів у навчальних цілях. У свою чергу "Ґалілео-викладачі" навчать інших викладачів використовувати методики астрономічної освіти, запропоновані зазначеним проектом.

Поціновування Всесвіту (Universe Awareness)

Зображення логотипа МРА-2009

Це міжнародна програма, що має за мету донести до дітей розуміння маштабів і краси Всесвіту. Зазначену ціль заплановано здійснити шляхом розповідей про витоки сучасної астрономії в різних культурах, усвідомлення дітьми нашого місця на Землі й у Всесвіті. Під час реалізації програми у дітей має з'явитись цікавість до науки, відчуття належності до земної цивілізації, толерантність і терпимість до представників інших народів і культур.

Проектом передбачено проведення різноманітних заходів за безпосередньої участі дітей: конкурси малюнків і карикатур астрономічної тематики, ігри (у т. ч. рольові) тощо.

Від Землі до Всесвіту (From Earth to the Universe)

Зображення логотипа МРА-2009

Метою названого проекту є продемонструвати широкому загалу зображення астрономічних об'єктів. Ініціатори проекту зазначають, що це дасть можливість привернути увагу до астрономії тих, хто інакше б нею не зацікавився. Інакше кажучи, через астрономічні зображення ініціатори проекту сподіваються "здивувати" публіку, зацікавити її не лише астрономією, а й наукою в цілому.

Запропоновано влаштовувати виставки астрономічних зображень у парках відпочинку, станціях метро тощо.

Глобальний розвиток астрономії (Developing Astronomy Globally)

Зображення логотипа МРА-2009

Проект спрямовано на усвідомлення того, що астрономію потрібно розвивати на професійному рівні (відповідні наукові дослідження), публічному (аматорському) рівні (відповідні комунікативні ресурси, ЗМІ, аматорські колективи тощо) і на рівні освіти (вивчення астрономії в школі). Перш за все це стосується тих країн, де відсутні сильні астрономічні товариства й традиції.

Прект передбачає, що відповідна робота зі створення й розвитку астрономічних мереж, а також навчання за трьома зазначеними вище рівнями будуть проведені в окремих регіонах Землі, де астрономія розвинена слабко.

Заплановано також продовжувати цю роботу і після завершення Міжнародного року астрономії.

Інформацію підготовлено на основі даних з сайту http://www.astronomy2009.org

Зображення головної сторінки сайта МРА-2009

Звіт про міжнародний рік астрономії розміщено тут (pdf-файл)

Фрагмент зображення головної сторінки звіту

Цікаве відео

Перехід до перегляду відеороликів